SportujSię!
  O programie Portfolio Dla firm Oferta współpracy Programy Kontakt  
O nas
 
eventy sportowe
Chętnie przygotujemy dla Państwa niepowtarzalny scenariusz na udana imprezę dla Was, Waszych pracowników i Klientów.
ABK Grupa eventy sportowe
szukaj
 
zamawiam newsletter

Porada dnia
Twoje pożywienie winno być lekarstwem, a twoje lekarstwo winno być pożywieniem.

Polecamy
Niezbędnik
Profesjonalisty
SportujSię! obejmuje każdą formę Twojej aktywności fizycznej. Czasem jednak potrzebujesz do tego odpowiedniego sprzętu. [więcej]
ABK Grupa
Dla firm
Warto dbać o zdrowie pracowników!
Pracodawca ma szeroki wachlarz bardzo skutecznych narzędzi do wspierania wśród swojej załogi zachowań prozdrowotnych - również takich, które oddziałują na rodzinę i otoczenie pracownika. Ale po co to robić? Czemu miałoby służyć wchodzenie „z butami” w obszar niezaprzeczalnie prywatny, a nieraz wręcz - intymny? Ależ dla pieniędzy, oczywiście! Zamiast szukać oszczędności kosztem wynagrodzeń czy etatów, warto oszczędzić w sposób znacznie przyjaźniejszy dla podwładnych.

Warto również aktywnie dbać o ich zdrowie - znaleźć środki na programy, które wspierają zdrowy tryb życia, zdrowe nawyki i zdrową dietę.

Zwroty z takich inwestycji sięgają kilkuset procent!
Nieobecni i biernie obecni
Choroba pracownika to kłopoty i koszty – choćby z koniecznością znalezienia zastępstwa. W dużych organizacjach dość łatwo oszacować koszty sezonowych epidemii grypy i przeziębień, albo chorób przewlekłych. Sama tylko grypa ograbia corocznie polskie firmy z sum idących w miliardy (Raport „Grypa i jej koszty” EY 2013).

Nawet większym problemem od nieobecności chorego pracownika jest… jego obecność. Gdy ktoś przychodzi do pracy z gorączką przytłumioną tabletkami, albo z bólem kręgosłupa, nie będzie pracował wydajnie. Zjawisko biernej obecności może mieć zresztą wiele przyczyn – od chorób fizycznych, problemów ze zdrowiem psychicznym (depresja, do której bardzo wielu chorych nie chce się przyznać nawet przed sobą), po rozmaite problemy osobiste. Ponieważ ta ukryta absencja – nieobecność duchem – jest trudniejsza do uchwycenia, sieje w firmie spustoszenie, obniżając wydajność wielu osób nawet o 40 proc.

Gdy człowiek zmaga się np. z bezsennością, w pracy będzie wiecznie zmęczony, poirytowany. Może wywoływać niepotrzebne konflikty. Może też powodować wypadki i wypadkom ulegać.

Pracodawca może te wszystkie kłopoty wkalkulować w koszty albo - zacząć im przeciwdziałać.
Ogranicz ryzyko choroby
Corporate wellness to zespół zintegrowanych działań, których celem jest zmaksymalizowanie ludzkiego potencjału w firmie poprzez poprawę kondycji psychicznej i fizycznej pracowników, ich stanu zdrowia, samoświadomości i poczucia realnego wpływu na własne życie. To działania pracodawcy w takich obszarach jak: zdrowie fizyczne, odporność emocjonalna, profilaktyka zdrowia, świadomość ekologiczna, rozwój społeczny, ergonomia pracy, balans praca-życie pracowników. Elementem polityki wellness w firmie są także działania CSR na przykład w obszarze ochrony środowiska.

W USA wieloletnie programy corporate wellness, prowadzone w wielu firmach z różnych branż, można już dość dokładnie badać. Ocenie wpływu takich wydatków na finanse pracodawcy poświęcony był między innymi projekt badawczy Berry’ego, Mirabito i Bauna. Jego wyniki ukazały się na łamach „Harvard Business Review” w grudniu 2010 roku.

- Dane dotyczące ROI was zaskoczą - zapowiadają autorzy artykułu. Prezentowane wyniki dobrze prowadzonych programów corporate wellness dają w skali kilku lat bardzo zachęcające zwroty z inwestycji. I nie są to wyniki przypadkowe, bo badano duże firmy, takie jak Chevron, Johnson & Johnson i SAS Institute.

Jak to liczono? Jeśli podzielić pracowników na grupy o wysokim, średnim i niskim ryzyku utraty zdrowia, kierownictwo może dość dokładnie planować i mierzyć działania nakierowane na przesuwanie ludzi do tej najzdrowszej grupy. Projekty takie, jak kampanie antynikotynowe, dietetyczna rewolucja w firmowej stołówce, czy inwestycje w ergonomię stanowisk pracy, można po kilku latach dość dobrze ocenić. Dział HR jednej z badanych firm ustalił wspólnie z badaczami, że wydatki poniesione na przesunięcie 10 proc. załogi z grup wyższego i średniego ryzyka do grupy niskiego ryzyka przyniosły ROI=600 proc.

Badania koncentrowały się przy tym na mierzalnych parametrach, takich jak przede wszystkim zwolnienia chorobowe i oszczędności związane z ich redukcją. Sfera zjawisk trudniejszych do zmierzenia – biernej obecności, konfliktów i nadmiernego stresu - umyka ekonomistom również w tym przypadku.
Zdrowy pracownik zostanie z Tobą na dłużej
Przemyślane i dobrze prowadzone programy wellness w firmie znacząco obniżają odsetek dobrowolnych zwolnień i zwiększają lojalność pracowników. Poprawiają także wizerunek pracodawcy, przyciągając najlepszych kandydatów.

Można nieśmiało zacząć przygodę z corporate wellness, krok po kroku wprowadzając pozytywne dla zdrowia nowinki. Ryzykujemy jednak, że chaotyczne działania niepowiązane ze sobą spójną polityką informacyjną będą nieskuteczne. Albo wręcz przejdą bez echa wśród pracowników, a w zarządzie zostaną uznane za wyrzucanie pieniędzy.

Przestańmy uważać tego typu działania za wewnętrzny PR i miły dodatek do pensji. Warto dostrzec ich strategiczną rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Nie chodzi wyłącznie o budowanie wizerunku dobrego pracodawcy – chodzi przede wszystkim o zysk.
Czy zdrowie pracowników to temat firmowy?
Promocja zdrowego trybu życia, odpoczynku, czy aktywności fizycznej pracowników to wciąż tematy pomijane przez polskich pracodawców. Z globalnego badania Working Well wynika, że strategię w tym zakresie wdrożyło zaledwie 3 proc. przedsiębiorców w Polsce. To niemal dziesięciokrotnie niższy wynik od tego, uzyskanego na świecie (29 proc.). Pocieszający jest natomiast fakt, że 43 proc. respondentów z Polski wykazuje chociaż pojedyncze inicjatywy promujące zdrowie.

Już od wielu lat w krajach na całym świecie nurt corporate wellness cieszy się dużym zainteresowaniem wśród pracodawców.

Rynek pracy odkrył potencjał tej filozofii już w latach 60. ubiegłego wieku. Ciągły stres, gonitwa oraz rosnące zobowiązania zawodowe spowodowały, iż pracownicy zaczęli baczniej przyglądać się nurtowi tzw. poszukiwania wytchnienia.
Raport Working Well
Tematyka corporate wellness została szeroko opisana w raporcie Working Well. Szósta edycja światowego raportu dotyczącego corporate wellnes ukazała się w lipcu 2014 r. Za jego opracowanie merytoryczne odpowiada firma Buck Consultants z San Francisco. Badanie, w którym wzięło udział łącznie 1 041 firm z 37 krajów, miało na celu wskazanie trendów wśród sponsorowanych przez przedsiębiorców, możliwości promowania zdrowia i programów wellness dla pracowników. Główną tezą światowego raportu jest wyrażenie przekonania panującego w firmach, że promocja zdrowia staje się częścią ich strategii biznesowych. Zwiększa się też ilość inicjatyw w tym zakresie, których oczekiwanym rezultatem jest wzrost zaangażowania pracowników oraz jednocześnie wyników firmy. Badania pokazują również, że długotrwale realizowane programy promocji zdrowia są kluczem do sukcesu.
Polska odsłona raportu
Dzięki inicjatywie Adama Hoka z Hotelu proVita tegoroczny raport po raz pierwszy w historii został poszerzony o analizę 60 firm z polskiego rynku. Firmy ujęte w raporcie, zatrudniają w większości (aż 82 proc.) powyżej 500 pracowników, a ich profil działalności jest bardzo zróżnicowany (m.in. produkcja, handel, usługi). W Polsce jest już wiele osób, dla których temat corporate wellness jest niezwykle ważny. Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ dane dziedziny mają na efektywność firm i ich pracowników. Niestety to wciąż domena jedynie 3 proc. polskich firm. Pojedyncze inicjatywy w tym kierunku deklaruje 43 proc. firm w naszym kraju. A aż 34 proc. w ogóle nie ma takich planów.

– Tematem zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników jako szczególnie ważnej wartości firmowej interesuję się od kilku lat. Stąd też wziął się pomysł promocji zdrowia wśród pracowników Hotelu Wellness proVita. Tym bardziej cieszę się, że mamy w rękach pierwszy polski raport w tym zakresie. Jak widać, niestety na tle wyników raportu światowego, nie mamy się czym chwalić. Temat zdrowia jest wciąż w wielu firmach pomijany, a jeśli prowadzone są jakiekolwiek działania, to ograniczają się najczęściej do darmowych karnetów na siłownię / fitness / basen etc. Zaledwie 3 proc. badanych firm ma wdrożoną strategię promocji zdrowia. Na świecie jest ich prawie 30 proc. Zarazem ponad 54 proc. firm z polskiego badania deklaruje, że chciałoby mieć kulturę zdrowia w przyszłości. To ogromna zmiana. To wyzwanie, które ma szansę powodzenia tylko w przypadku zaangażowania zarządów tych firm, kiedy zdrowie pracowników zostanie uznane jako jeden z kluczowych elementów kultury organizacyjnej przyszłości. Moim zdaniem, w perspektywie kilku lat, aby firmy mogły pozyskiwać i zatrzymywać najlepszych pracowników na rynku, dbanie o aspekt równowagi w życiu osobistym i zawodowym oraz profilaktyka zdrowia będą równie ważne, jak możliwości rozwoju, szkolenia i dobre wynagrodzenie w przeszłości. Wygląda na to, że polski biznes w przyszłości będzie „zdrowszy”, ale czy tym samym efektywniejszy? Wyniki światowego raportu oraz pierwsze polskie wdrożenia strategii zdrowia pozwalają wierzyć, że tak – mówi Adam Hok, dyrektor Hotelu Wellness proVita, promotor corporate wellness.
Dlaczego polityka corporate wellness jest tak pilnie potrzebna?
- Pierwszym, bardzo ważnym problemem, z którym zmaga się polskie społeczeństwo jest kryzys demograficzny. W ciągu najbliższych 15-20 lat średnia wieku pracowników osiągnie poziom 50+. Już teraz niezbędne są takie zmiany w kulturze firm, w ich organizacji i stylu zarządzania, które zapewnią wysokie wskaźniki zdrowia, wydolności i kreatywności starzejącej się kadry. Zgodnie z tendencjami światowymi za 10 lat pracownicy nabywać będą uprawnienia emerytalne w wieku 70 lat. (W przeciwnym razie – na skutek kryzysu demograficznego a więc niewystarczającego dopływu młodych pracowników – system emerytalny ZUS ulegnie załamaniu). A to oznacza, że średnia wieku pracowników firm, urzędów i korporacji przesuwać się będzie nieuchronnie w kierunku 60+. W tej sytuacji profilaktyka zdrowia i generowanie prozdrowotnych rozwiązań systemowych, organizacyjnych, ergonomicznych jest jeszcze bardziej niezbędne. Wprawdzie wzrastają w Polsce wskaźniki długości życia, ale wskaźnik życia w zdrowiu od kilku lat stoi w miejscu a nawet ma lekką tendencję spadkową. Jednocześnie nieustannie wzrastają wskaźniki zachorowalności na tzw. choroby cywilizacyjne (rak, cukrzyca, otyłość, zawał serca, nadciśnienie, depresja). Oznacza to, że będzie wzrastać liczba pracowników, którzy w wieku 60+ będą chronicznie chorować, brać częste zwolnienia lekarskie lub przechodzić na rentę albo wcześniejszą emeryturę. Wzrastać więc będzie liczba pracowników niewydolnych, mało kreatywnych, nie zmotywowanych do pracy. Z drugiej strony niedobór młodych chętnych do pracy specjalistów będzie stawiał firmy w bardzo trudnej sytuacji kadrowej. To jeszcze jeden powód, dla których zasady i procedury CW trzeba pilnie wprowadzać do kultury i strategicznych planów firm i przedsiębiorstw - tłumaczy Wojciech Eichelberger, dyrektor merytoryczny Instytutu Psychoimmunologii.

Warto zaznaczyć, że w aspekcie danych potrzeb o sile i skuteczności w biznesie każdego pracodawcy decyduje forma fizyczna i psychiczna jego pracowników. – Światowe trendy pokazują, że odchodzi się od zarządzania poprzez nacisk i presję wywieraną na podwładnych. Wykorzystywanie działa na krótką metę. Okazuje się, że to miękkie sposoby zarządzania oparte na prawdziwym dialogu i empatii wyzwalają u ludzi pokłady kreatywności i zaangażowania oraz najlepszej motywacji. Miejsca pracy powinny stać się wspierającymi się społecznościami. Najlepsze efekty osiąga pracownik zdrowy i taki, którego nie jest w negatywny sposób zestresowany. Usługi typu corporate wellness stanowią nie tylko skuteczne remedium tych zagrożeń, ale korzystanie z nich dodatkowo integruje pracowników oraz sprawia, że żyją w przekonaniu, że firma o nich dba i ich wspiera. O sile i skuteczności w biznesie każdego pracodawcy decyduje forma fizyczna i psychiczna jego pracowników – mówi Anna Sierpowska, manager zarządzający Studia Sante, promotor corporate wellness w Polsce.
Jak tematyka corporate wellness kształtuje polski rynek?
Rosnąca świadomość danej filozofii niesie za sobą wiele korzyści. Najważniejszą jest oczywiście duże zadowolenie pracowników oraz ich większe zaangażowanie w pełnione funkcje. Zdrowi pracownicy charakteryzują się również dużo większą efektywnością. Pełna wigoru osoba to bowiem nieocenione źródło sukcesów płynących dla całej firmy.

Mówiąc o trendzie corporate wellness nie sposób dostrzec również innej pozytywnej zależności. Popyt na dane usługi odzwierciedla się także po stronie firm, które je oferują. Dany rynek wciąż rozwija się powoli, jednakże posiada swój duży potencjał. Organizacje, które zainwestowały w rozbudowanie swojej oferty o dane usługi już teraz dostrzegają stosunkowo duże zainteresowanie daną tematyką wśród społeczeństwa. – Świadomość tego, że zdrowie i forma pracowników w bezpośredni sposób przekładają się na funkcjonowanie i wyniki firm jest w Polsce coraz większa. W bezpośredni sposób wpływa to na rynek usług wellnessowych, który nie jest już kojarzony tylko z sauną, pływaniem w basenie czy wizytami u kosmetyczki. Rzeczywistość wymusza rozszerzenie i podniesienie jakości tych usług a przede wszystkim profilowanie się w kierunku zdrowia i świadomości zdrowego stylu życia. Dobrze byłoby, żeby pracodawcy stali się propagatorami tych idei. Pole do działania jest duże, ponieważ aż 41 proc. pracowników jest sceptyczna w kwestii podejścia do tego typu programów, a 54 proc. przyznaje się, że ma trudność ze znalezieniem motywacji do długoterminowej zmiany nawyków związanych ze stylem życia. Trzy czwarte Polaków uważa, że nie ma na to czasu. Tylko zmiana tych przekonań może wpłynąć na rynek usług wellness. Potrzebne są miejsca, w których o człowieka dba się holistycznie, czyli całościowo. W Studiu Sante, które jest nowoczesnym uzdrowiskiem miejskim, dbamy o edukację żywieniową, ruchową i rozwojową. Korzystając z terapii manualnych uwalniamy ciało od dolegliwości bólowych i stresu – stale zmierzając w kierunku trwałego, a nie chwilowego, zdrowia. Diagnostyka biofeedbackowa zupełnie nieinwazyjnie pozwala określić obszary w ciele najbardziej narażone na stres i pobudzić procesy regeneracyjne organizmu.
Polscy pracodawcy wciąż się uczą
Polski rynek oraz zrzeszeni w nim pracodawcy uczą się wciąż czym tak naprawdę jest kreatywna polityka zdrowotna. Dopiero od kilku lat mówi się np. o zdrowym odżywianiu w miejscu pracy. Stosuje się również inne praktyki. Pracodawcy w miarę swoich możliwości: tworzą siłownie, zapewniają czasową opiekę nad dziećmi, organizują dni zdrowia, szkolą i edukują w zakresie zdrowego stylu życia. Czasem oferują dostęp do masażu w miejscu pracy, strefy chillout z wygodnymi leżankami, stół do gry w piłkarzyki czy gier online. Obecnie firmy zainteresowane są też specjalnymi programami dla kluczowej kadry managerskiej. W ich trakcie managerowie przechodzą proces oczyszczania organizmu (detox), kompleksowy przegląd medyczny, uczą się zdrowego stylu życia lub odchudzają.

Dużą zmianę można zaobserwować także w obszarze szkoleń, które są odzwierciedleniem potrzeb rynku. Zauważalne jest duże zainteresowanie wobec paneli na temat umiejętności regeneracji i odpoczynku, dlatego warsztaty obejmują również naukę odnalezienia równowagi lub łączenia życia osobistego z zawodowym. Obserwujemy potrzebę szerokiej edukacji zdrowotnej, dlatego forma szkoleń nie kończy się na wykładowym przekazaniu podstaw zdrowego odżywiania czy istoty profilaktyki zdrowia w procesie starzenia. Przekazywanie wiedzy odbywa się podczas warsztatów kulinarnych, przygotowań do półmaratonu i na wspólnych wycieczkach rowerowych – opowiada Anna Sierpowska. Osoby odpowiedzialne za rozwój swoich firm, prezesów czy dyrektorów HR mogą dziwić przedstawione realia. Jednak wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku ma szereg czynników tj.: zmiany pokoleniowe (generacje X, Y, Z), mentalność pracowników, dbałość o ich zdrowie, chęć realizowania rozwoju osobistego poprzez własne pasje, a także starzejące się społeczeństwo i wydłużony wiek emerytalny. To one stawiają przed nami nowe wyzwanie w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi.

Wszystko wskazuje na to, że zmiany są nieodzowne. Zrównoważona kultura organizacyjna zastąpi „przepracowaną” organizację. Wykorzystane urlopy podległych pracowników wpłyną na ocenę jakości pracy managera. Umiejętność zaplanowania wolnego czasu nagradzana będzie dodatkowymi dniami wolnymi od pracy. Istotny stanie się udział w firmowych badaniach profilaktycznych oraz zawodach prozdrowotnych. A mierzenie poziomu kosztów absencji chorobowych stanie się jednym z czynników motywacyjnych działów HR.
Zagrożeń jest wiele
Warto dbać o pracowników własnej firmy, ponieważ zagrożeń zdrowotnych jest wiele. Do tych najważniejszych w Polsce zalicza się: niski poziom aktywności fizycznej, stres oraz nieodpowiednie odżywianie. To prowadzi do otyłości i innych problemów ze zdrowiem. Wśród negatywnych czynników, znacznie obniżających efektywność pracy, wymienia się też brak równowagi między życiem osobistym, a zawodowym oraz depresję. Czynniki te często prowadzą do chorób, które dla pracodawców wiążą się z dużymi kosztami. Wdrażanie strategii zdrowia polega przede wszystkim na zminimalizowaniu absencji chorobowych i zwiększaniu zaangażowania pracowników. Inicjatywy corporate wellness prowadzone w polskich przedsiębiorstwach mogłyby doprowadzić do odwrócenia tych negatywnych skutków. Mimo to rodzime firmy oraz zatrudnieni w nich pracownicy wciąż są pełni obaw wobec polityki prozdrowotnej.
Aktualności
Women's Run & More
W ubiegłym tygodniu odbyły się ostatnie treningi biegowe na świeżym powietrzu w ramach VII edycji ... [więcej]
Gdzie na FootGolfa w Polsce?
FootGolf to prawdziwa rewolucja w połączeniu dwóch najbardziej popularnych na świecie dyscyplin spor... [więcej]
Program Women's Run w TVP
Zapraszamy do obejrzenia materiału TVP 3 Warszawa z organizowanego przez nas programu bezpłatnych tr... [więcej]
 
Facebook
Filmy
Pogoda
Wyszukiwarka
Google
Na skróty
Badminton
Ranking Badmintona - Wiesz o co grasz!
Ranking Badmintona stworzony przez Polską Ligę Badmintona S.A. jest ogólnopolską inicjatywą stworzoną z myślą o tysiącach amatorów. Ranking Badmintona daje im możliwość obserwacji własnych osiągnięć w turniejach, porównywania się z graczami z calej Polski czy zdobycia tytułu Mistrza Polski. [więcej]
Fitness
Zmiana mentalnosci Polaków względem zdrowia
Globalizacja na całym swiecie powoduje, iż wiekszosc ludzi pragnie coraz więcej. Nie tylko zapominamy często o bliskich, ale przede wszystkim o sprawach, które powinny być dla nas najważniejsze - zdrowiu. [więcej]
Grupa ABK
Event Marketing
Program SportujSię! stanowi doskonała bazę do nawiazania współpracy i daje mozliwosć organizacji imprez dla firmy o charakterze sportowym. [więcej]
 
Partnerzy


AKKA
Sponsorzy
SportujSię1
SportujSię! SportujSię! web design